Sokszor előfordul, hogy csak egy zsemlyéért sétálunk át az élelmiszerboltba, aztán keyszerelfejtve kötszünk ki a kasszánál több szatyrot cipeve. Ez nem véletlen, hiszen a bevásárlóközpontok és élelmiszerboltok minden lehetséges módon arra ösztönöznek minket, hogy vásároljunk a dolgok között, még akkor is, amikor nem szándékozunk költeni. Lássuk, hogy működik ez a folyamat és hogyan tudják elérni a vásárlók akaratlan költekezését.
Diderot-hatás
A Diderot-hatás azt prezentálja, hogy amikor szerzünk valami újat, az vásárlási spirálba sodor minket, amely egy sor újabb és újabb tárgy megvásárlását eredményezi. Olyan dolgokét, melyek korábban sohsem hiányzottak a boldogságunk érdekében, de most sürgősen szükségesnek érezzük őket.
Denis Diderot, a nagy francia Encyclopédia főszerkesztője, egészen átlagos életet élt egészen 1765-ig, amikor minden megváltozott. Egy vörös öltözéket vásárolt, majd minden következő lépése arra irányult, hogy az új ruhát a legjobban katherine lehető többi tulajdonával összehangolja. Minőségi szőnyeg, szobor, tükör, sőt még egy bőrfotel is szükségessé vált. Ebből származik a Diderot-hatás terminus.
Minden vásárlás előtt érdemes nagyon átgondolni, hogy valójában szükségünk van-e az adott tárgyra és nem vezet-e minket felesleges pénzköltésre.
Sznob-hatás
Amikor olyan termékeket vásárolunk, amiket mások ritkán vagy nem vásárolnak és ezt azért tesszük, hogy kitűnjünk a tömegből és egyedinek tűnjünk, ezt Sznob-hatásnak hívják. Ebben az esetben a jelenség általánosan megfigyelhető, hogy ha az adott termék iránti kereslet esetleg megnő, a vásárló általában elhagyja azt, mert csak azért érdekelte őt a tárgy megszerzése, hogy kiválasztódjon vele a tömegből.
Hogyan vehetjük fel a harcot ezzel az ösztönnel? Készítsünk egy listát dolgainkról, amiken jó vagyunk és amelyek miatt büszke vagyunk magunkra. Mindig amikor önbecsülésünk csökken, nézzünk rá erre a listára és büszkélkedjünk azzal, hogy az alapján különbözünk másoktól.
Nyáj-hatás
A Nyáj-hatás a Sznob-hatás ellenpólusa. A fogyasztó nem akar lemaradni a többi embertől és a divatos fogyasztói tendenciáktól. Ha egy termék piaci kereslete növekszik, az a fogyasztó preferenciáit is megváltoztatja, tehát az adott termék számára is kedveltebbé válik.
Mielőtt megvásárolnánk valamit, tegyük fel a kérdést magunknak: „Miért akarok én ezt megvenni?”. Így hamarosan kiderül, hogy valóban szeretnénk-e és szükségünk van-e rá, vagy csak külső hatások ösztönöznek minket arra, hogy be kell szerezni.
Jövőre vonatkozó ígéretek
Mindenki szeretné hinni, hogy valami jobb és szebb jövő vár ránk. Ugyanez igaz a vásárlásra is, de az nagy hiba lenne, ha ruhát vásárolnánk elképzelt jövőbeli önmagunknak. Ebben az adott helyzetben ez csupán pénzkidobás, ugyanolyan kaliber, mintha a pénzünket lottóra adnánk, hiszen nincs garancia arra, hogy valaha is jó lesz a viselt ruha, vagy hogy a divat nem fog addig változni, hogy magunk is elutasítjuk a viseletét.
Az ellenkező irányba is harcolunk: Csak olyan dolgokat vásároljunk, amelyek előnyeit azonnal élvezhetjük és használhatjuk.
Hangulatfokozó vásárlások
Gyakran előfordul, hogy miután főnökünk felidegesített minket vagy párunk megbántott minket, úgy döntünk, hogy az otthonuton megállunk a kedvenc boltunknál és veszünk magunknak valami kicsit. De ez nem a jó megoldás. Az ilyen típusú vásárlások csak átmeneti boldogságot adnak, és végül lehet, hogy tetten érik magunkat és bosszankodnak, hogy újra csak flancosan költöttük el a pénzünket.
Hogyan lehet megvédeni magát ilyen jellegű vásárlástól? Keressünk más módját annak, hogy feldobjuk magunkat, ha rossz kedvünk van. Ez lehet sport, vagy bármilyen más dolog, ami a stressz mentesítésében segít.
Pszichológiai trükkök
A szép zene, a meleg színek, a finom illatok – mindez nem véletlen az üzletekben. Bár erről sokszor nem is gondolkozunk, de ezek a dolgok anélkül is vonzanak minket a vásárlási szándékhoz. Egyes embereknél még nagyobb hatásuk lehet, ők a boltban történő vásárlást „relaxálásként” élnek meg ezek miatt az érzékszervi hatások mellett, azaz élvezik a pénzköltést.
Hogyan lehet ezt elkerülni? Ha nem tudunk elvonatkoztatni a boltban érzett külső hatásoktól, szükségünk van radikális megoldásokra. Használjunk fejhallgatót, hogy elnyomjuk az üzletekben szóló zenét, és mindig menjünk vásárlásra jóllakottan, hogy a gyomrunkon keresztül ne lehessenek hatással az agyunkra.
Promóciók, leárazások
A leggyakoribb ok, amiért egy ember megvásárol valamit, amire nincs szüksége, az a hatalmas „akció” felirat a boltban. A ravaszul felépített „buy 2 get 3” akciók és az 50%-os kedvezmények azonban csak elsőre tűnnek jó üzletnek, mert ha olyasmit vásárolunk, amire nincs szükségünk, azzal mi csak rosszul járhatunk. Arról nem is szólva, hogy bármilyen akcióba is botlunk, biztos, hogy a bolt fog végül jól járni a vásárlásunkkal.
Minden ellenére itt van pár trükk: Ne cselekedjünk gyors döntéseket. Például, ha szeretnénk venni egy szekrényt, akkor hónapokig figyeljük az árát, keresgéljünk rá az interneten és akkor csapjunk le rá, amikor a legkedvezőbb az ára megvásárolni.
Túl olcsó dolgok
Mindenki igyekszik pénzt megtakarítani, ezért ha lehet, minél olcsóbban beszerezzük a számunkra szükséges termékeket. Igen ám, cserebe a gyanúsan olcsó termékek nem véletlenül gyanúsan olcsók. Néhány ezer forintot hozzátéve talán sokkal jobb minőségű termékhez jutunk, amivel hosszú távon sokkal több pénzt takaríthatunk meg.
Mi a trükk annak elkerülésére? Nehéz. A helyzet az, hogy nehéz, mert mindenki szeretné a vásárlást a legolcsóbban megúszni. Ennek ellenére próbáljunk az interneten olvasni a termékről, véleményeket és kritikákat keresni róla, így már van valamilyen fogalmunk arról, mire számíthatunk a terméktől.
Halogatás
Sokszor aggodalmaskodunk indokolatlanul – ezzel szemben nem sokat tehetünk, egyszerűen ilyen az emberi agy. A komolyabb probléma azonban, hogy a túlaggódott és halogatott vásárlások később még nagyobb gubancot okoznak. Általában a fizetés napjára toljuk ezeket a vásárlásokat, amikor is „bátrabban” költjük a pénzt, mintha korábban megvettük volna akár azt az egy dolgot, amire szükség volt.
Hogyan lehet ezt leküzdeni? Legyünk felelősek, és tisztában legyünk azzal, hogy ha valami kell, akkor azt el kell venni, és lehetőleg minél hamarabb. Ha nincs szükségünk arra, akkor is végzetes lehet a hiba, egyszerűen lépjünk tovább és felejtsük el.
Vásárlásra kényszerítés
A műszaki és háztartási osztályokon bolyongó „tanácsadók” nem csak azért kapnak fizetéssel, hogy megmutassák, hol található meg az a porszívó, amit a katalógusban találtad. Valójában az ő feladatuk, hogy a listán szereplő cselekvési terv és trükk