Széles körben elfogadott tény, hogy a művelt és kultúrált személyek betartják az alapvető etikettet, mint például melyik kézben kell tartani a villát vagy a kést. Ezek a mutatók mindenki számára ismertek, azonban az etikettnek vannak kevéssé ismert, de legalább ilyen fontos vetületei is. Ide tartozik például a pénztárosnak való köszönés, vagy ha mégsem vesszük meg a választott terméket, azt elegánsan visszahelyezzük a polcra, ahonnan vettük.
Mai írásunkban összegyűjtöttük azokat a ki nem mondott szabályokat, melyeket jó lenne, ha a társadalom nagyobb személyes odafigyeléssel betartana.
1Kerüld el az erős parfüm használatát még a repülőre szállás előtt.
A rosszul szellőző környezetekben, mint például egy repülőgépen, kellemetlen lehet, ha valaki erős illatú parfümöt használ. Amennyiben ez a személy nagyon közel ül hozzánk, a repülőút rémálommá válhat, a szúrós szag miatt pedig a körülöttünk ülők könnyen fejfájást kapnak.
Elegendő, ha letusolsz és dezodort használsz. Az illatjavítás nem szükséges.
2Ne javasold a számla egyenlő arányú felosztását, ha drágább ételt rendeltél.
A számla egyenlő arányú megosztása elfogadott gyakorlat, amennyiben az asztaltársaság minden tagja hasonlóan árú étel-italt fogyasztott. Ha ez nincs így, akkor mindenkinek magának kell állnia a számláját.
3Ha meggondolod magad, add vissza az élelmiszereket a helyükre.
Minden élelmiszert bizonyos hőmérsékleten kell tárolni, ezért ha meggondoltad magad, és hopppá nem kell az a joghurt vagy hús, akkor tevénkinek is legyen annyi udvariassága, hogy nem teszi azt egy véletlenszerűen választott polcra, hanem visszanéz a helyére.
4Légy udvarias azokkal, akik kiszolgálnak.
A pénztárosnak való köszönés vagy a pincérnek a kiszolgálásért való megköszönés nem ördöngösség, mégis tartós hatást gyakorol a benyomásodra. Fontos szem előtt tartani, hogy minden munka tiszteletet érdemel, és mindenki, a kisbolti eladótól a takarítóig és a bankigazgatóig ugyanazt a tiszteletet érdemli meg.
5Mielőtt hozzáérnél valaki más kutyájához, mindig kérdezz rá, hogy ezt megteheted-e.
A meg nem ismert kutyák szemünkben viszonylag kedvesnek tűnhetnek, de csak a gazdájuk tudhatja, hogy hogyan bánnak az idegenekkel. Lehet, hogy az ártatlannak látszó bohókás kutyus csak a gazdájában bízik, ezért jobb, ha nem kockáztatod az ilyesmit.
6Ne állj senkinek az oldalára, ha a barátaid vagy ismerőseid vitatkoznak.
Valószínű, hogy ezek az emberek könnyebben és gyorsabban megoldják a nézeteltéréseiket anélkül, hogy valaki beleszólna az ügyükbe, és ha mindenki előzetesen semleges marad. A személyek egyikének kegyébe állítása tovább növelheti a konfliktust és a veszekedést.
7Kerüld el megkérdezni valakitől, hogy mennyit keres.
Ha az illető a szoros barátod vagy rokonod, akkor valószínűleg minden részletét tudod az életéről, a kedvenc filmjétől kezdve a jövedelméig. Ha azonban a bizalmi viszony még nem ennyire mély, akkor ne erőltesd meg, hogy megismerd a másik személy jövedelmét. Ez mindenképpen illetlenség és nem tartozik rád.
8Ne aprot személyes területet másnak.
Valószínűleg mindenki volt már olyan helyzetben, ahol valaki olyan közel állt hozzá a sorban, hogy az már apró kellemetlenség, ami nagyon nagy illetlenség. A legtöbb ember nem kedveli, ha a barátaikon és rokonain kívül más emberek kerülnek tapintható közelségbe hozzájuk. Illik tiszteletben tartani ezt a személyes területet.
9Ne gúnyolódj azon, hogyan nevetnek más emberek.
A nevetés az érzelmek legőszintébb kifejezése, ezért rendkívül illetlen módon gúnyolódni valaki más nevetésén. Egy ilyen megjegyzés sértően hathat az érintett személyre és könnyen lehetséges, hogy nem fog nevetni a jelenlétedben.
10Ne keverd össze a bocsánatkérést a kifogással.
Még egy feszült helyzet, mint például egy hosszan tartó kérlelés könnyedén megszakítható egy egyszerű bocsánatkéréssel. Az érintett személynek nem szükséges indoklása annak, hogy miért kellett sértést okoznia. Ebben az esetben az emberek csak egy szívhez szóló „Elnézést” kívánnak hallani. Minden más helyzetben ez így hangzana: „Igazam volt, amikor megbántottalak, hallgat meg, miért …”
11Hagyd el a helyet ugyanabban az állapotban, ahogy azt használni kezdted.
Ez az alapelv mindenre alkalmazható: ne hagyj szemetet egy szállodai szobában, ne vedd el a látványosságok darabjait, töröld le magad után az asztalt az irodai konyhában, és így tovább. Valójában ezt a felsorolást a végtelenségig folytathatnánk, de a lényeg az, hogy aki utánad jön, lássa a helyzetet ugyanúgy, mint te, amikor odaértél. Ne hagyj magad mögött rendetlenséget. Ezt a szabályt a párkapcsolatokban is érdemes betartani.
12Ha helyet kérnél saját magadnak, csak kérned kell.
Vannak, akik túlságosan félénkek ahhoz, hogy helyet kérjenek maguknak, például a metrón, mert biztosak abban, hogy mások olvassák az agyukat és tudják, hogy helyet kellene nekik adni. Azonban ez nem mindig így van, és a hangos sóhajszerű köhögés vagy a látványos felháborodás sem mindig segít. A munkába vagy haza tartó fáradt emberek nem mindig az a legnagyobb problémájuk, hogy figyeljék, kinek kell átadniuk a helyüket, de ha valaki megkéri őket erre, a esetek 99,9%-ában átadják neki a helyüket.
Te milyen szabállyal egészítenéd ki ezt a listát?