Gondoltad volna, hogy a tudósok szerint a műanyag hulladék olyan mértékben körbeölel bennünket, hogy 2050-re vélhetően több lesz a tengerekben, mint a halak? Ha folytatjuk ezt a folyamatot, a következő generációknak nem lesz esélyük tiszta és biztonságos bolygón élni. Szerencsére vannak olyan előremutató egyének és vállalkozások, akik cselekvőképesek, és forradalmi technológiák és módszerek fejlesztésével képesek csökkenteni a műanyag felhasználásukat, ezzel tisztábbá téve a Földet.
1. Starbucks
A műanyag szívószál az egyik legnagyobb szennyező, amely óriási veszélyt jelent az óceánok biológiai sokféleségére. Sok nagyvállalat már döntött arról, hogy teljesen mellőzi annak használatát, és a mozgalom egyik vezéralakja a Starbucks. A vállalat célja, hogy 2020-ra minden üzletéből kiszorítsa a műanyag szívószálakat, így megelőzve, hogy évente további milliárdok kerüljenek az óceánokba.
Mit kínál a Starbucks a környezetbarát alternatívaként? Azokhoz az italokhoz, melyek szívószálat igényelnek, kifejlesztettek egy speciális fedelet, melyen keresztül lehet inni. Akik ragaszkodnak a szívószálhoz, papírból vagy komposztálható anyagból készült szívószálakat kapnak, sőt, édességnek is megfelelő ehető szívószáljaik is vannak.
2. Subway
Az étteremláncot gyakran bírálták a nagy mennyiségű műanyag felhasználása miatt. A felelős szervezetvezetők nem hagyták magukat és új utakat kutatnak, hogy csökkentsék a termékeikkel és szolgáltatásaikkal szembeni elégedetlenséget. A Subway a csomagolás megújításával próbálja kiküszöbölni a műanyagokat.
Többé nem automata módon adnak minden szendvicshőz műanyag zacskót, csak akkor, ha valaki kifejezetten kéri azt. Lehetőség szerint az étteremlánc újrahasznosított anyagokat használ a csomagoláshoz. A saláta tálak és a poharak fedelei is 95%-ban újrahasznosított anyagból készülnek. Ennek a környezetbarát irányvonalnak köszönhetően a Subway az amerikai éttermeiben évente több mint 4500 tonna hulladékot spórol meg.
3. Adidas
Az Adidas, mint az óceán védelme iránt elkötelezett vállalat, nem volt hajlandó az új kollekciójában a gyártók műanyagját használni. Ehelyett csatlakozott a Parley for the Oceans globális hálózathoz, amely olyan vállalatokat tömörít, akik szeretnék megszüntetni az óceánok szennyezését.
Ennek eredményeképpen létrehozták a Parley-kollekciót a tengerparti szemét felhasználásával, nem pedig műanyaggal. Az Adidas reméli, hogy a műanyag újrahasznosításának ez a módszere más vállalatokat és vásárlókat is megfertőz, hogy a jövőben környezetbarátabbak legyenek.
4. Ecovative
Az Ecovative 100% -ban lebomló és biológiailag hozzáférhető csomagolóanyagokat állít elő. Ehhez micéliumot használnak, amely a gomba vékony szálállománya. Ebből a biomasszából készül a csomagolóanyagok széles választéka, amelyekkel helyettesíthetők a hagyományos műanyag csomagolások.
A vállalat saját maga fejlesztette ki a biomasszát ételcsomagolásra, bútorgyártásra, cipőgyártásra és díszítésre, valamint számos egyéb célra, amelyre jelenleg a műanyagot használják. A vállalat kifejlesztett egy állati eredetű bőrt és egy alternatív húst is a micéliából, hogy egy lépést tegyen egy olyan jövő felé, ahol az emberek helyreállítják a természetet, nem pedig szennyezik.
5. For The Better Good
Első látásra ez egy teljesen átlagos vízpalack, de valójában az nem. A hagyományos műanyag palackokkal szemben ez a palack nem mérgező és 100%-ban lebomló. De hogyan lehetséges ez?
A Better Bottle, amit a vállalat fejlesztett ki, növényi keményítőből készült műanyaggal, keményítő-alapú címkékkel és környezetbarát tintával. Bár a palack teteje műanyagból van, a For The Better Good folyamatosan keresi az újrahasznosítási lehetőségeket és változásokat is. A cég gyárt palackokat azon italgyártó vállalatok számára is, akik saját márkájú italukat környezetbarát palackokban szeretnék forgalomba hozni.
6. Ecoffee cup
A vállalat szerint a három évtized alatt, amíg egy papírpohár le nem bomlik, körülbelül 3 trillió papírpohár kerül a szemétlerakókba. Egy hagyományos papírpoharat átlagosan 10 percig használunk, de mivel műanyagot is tartalmaz, soha nem bomlik le teljesen. Az Ecoffee Cup erre a problémára ad megoldást.
A vállalat fejlesztett egy többször használatos poharat, amelyben kedvenc italunkat szállíthatjuk, és több éven át is használhatjuk, ha megfelelően karbantartjuk. Ez a pohár természetes rostokból, kukoricakeményítőből, gyantából és élelmiszeripari szilikonból készül, ezért sokkal jobb választás, mint a mérgező műanyag poharak vagy papírpoharak, amelyek néhány percnyi használat után a szemétben végeznek.
7. Rimping
Valószínűleg te is láttad már az üzletekben, hogy a zöldségeket és gyümölcsöket gyakran több réteg műanyagba csomagolva adják el. Gondolj bele, ez mennyi műanyag hulladékot jelent évente! És ez csak a zöldség- és gyümölcs csomagolás! A thaiföldi Rimping szupermarket lánc egy zseniális megoldást talált erre: ők a zöldségeket és gyümölcsöket banánlevélbe csomagolják.
Bár a csomagoláshoz egy kevés műanyagot használnak, ez mégis jóval egészségesebb megoldás a bolygónk szempontjából, mint a műanyagbevonatú csomagolások. A banánlevelek 100%-ban természetesek és lebomlók, ráadásul megújuló források, tehát tökéletes zöld alternatíva a hagyományos csomagolásokkal szemben.