A Pénzügyi Békéltető Testület jogerős döntése szerint egy férfinek térítse meg bankja a pénzautomatából jogtalanul levont 150 ezer forintot.
A férfi saját bankja ATM-jénél próbált pénzt befizetni. A menürendszer aktiválása után azonban azt tapasztalta, hogy az ATM működésképtelen, így nem volt más választása, mint a tranzakciót feladni és elhagyni az automatát.
Megalázó módon később azt találta, hogy a számlájáról illetéktelenül pénz lett felvéve, anélkül, hogy ő további tranzakciókat hajtott volna végre az ATM-en keresztül.
Szokatlanul, saját bankkártyáját és PIN-kódját adta meg a tranzakció során, de kétségbeesetten felfedezte, hogy egy korábbi számlájának adatai is elérhetőek voltak.
Az ATM rendszer igazán aggasztó módon sem értesítette a delikvenst, hogy további lépések szükségesek az ATM használat után, sem arról, hogy a rendszerből ki kell jelentkeznie.
A férfi ezt követően panaszt nyújtott be bankjánál, amely első körben tagadta a hibát és a felelősséget az ő vállára helyezte. A férfi ezt nem hagyta annyiban, és a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) segítségét kérte.
A PBT vizsgálatba kezdett, megtekintve az ATM használata során fellelhető mindennemű forgatókönyv és videofelvétel alapján, aminek köszönhetően megállapítható volt, hogy a férfi nem kapott figyelmeztetést arra vonatkozóan, hogy szükséges lenne kilépni a rendszerből.
A PBT megállapította, hogy az ATM nem nyújtotta meg azokat a létfontosságú információkat, amelyek tisztázták volna a felhasználó számára a rendszerből való kilépés elmulasztásának veszélyeit és a pénz illetéktelen kinyerését.
A felvételek megmutatták, hogy a férfi rövid ideig várakozott az ATM-nél, és mivel nem jelent meg semmilyen figyelmeztető üzenet, egyszerűen otthagyta az automatát.
A Pénzügyi Békéltető Testület végül a férfi javára döntött, és kötelezte a bankot, hogy térítse meg az elveszett 150 ezer forintot.
A döntés rámutat arra a súlyos kérdésre, hogy a bankautomaták funkcióinak és a felhasználók tájékoztatásának mind nélkülözhetetlenek a pénzügyi tranzakciók biztonságának garantálása érdekében.
Rávilágít arra is, hogy a bankoknak tisztességesen gondoskodnia kell ügyfeleikről azzal, hogy valódi, érthető információkat nyújtanak az ATM használatáról, és garantálják hogy az automata hibátlanul működik.
A pénzügyi intézményeknek folyamatosan figyelemmel kell kísérniük rendszereik működését, és biztosítaniuk kell, hogy azok megfeleljenek a legmagasabb biztonsági és működési szabványoknak.