Amikor azt hisszük, hogy minket már nem lehet becsapni, mert messziről felismerjük a kamu e-maileket és az adathalász sms-eket, akkor jönnek az offline csalók és hirtelen azt vesszük észre, hogy egy újabb átverés áldozatává váltunk.
Csengettek. Jött a futár. Pénztárca, bankkártya, borravalónak való pénzérmék őrült keresésébe kezdünk, miközben ismét megszólal a csengő. A futár siet, de ez érthető, neki is elő van írva, hogy egy nap hány címre kell csomagot kiszállítania, még a slusszkulcsot sem fordítja el, úgyis mindjárt mennie kell tovább. Csomagot átad, a Covid óta aláírni sem kell, terminál csippan, apró a kézbe, szép napot, viszlát, a következő másodpercben már ott állunk egy dobozzal az ajtóban, hatalmas kérdőjelekkel a fejünkben, hogy mi a fenét rendeltünk már megint, amiért 15 ezer forintot adtunk ki az imént? A válasz: semmit. Csak a legújabb csomagküldős átverés áldozata lettünk.
Miközben azt hisszük, egyre okosabban tudjuk kivédeni az emailes, sms-ben küldött vagy a telefonos átverések támadásait, a csalók újabb és újabb trükkökkel próbálnak pénzt kihúzni a zsebünkből. A jelek szerint nem is eredménytelenül.
A csomagküldős átverés egyre gyakoribb
A
A Kamu webshopok és becsapottak elnevezésű Facebook-csoportban naponta többen is posztolnak arról, hogy mire érdemes figyelni. Ők már a saját kárukon megtanulták. Kézzel készített bőrtáska fillérekért, elektromos roller 99 százalékos kedvezménnyel, márkás cipő pár ezer forintért, egy sima műanyag adapter, amit csak a tévébe kell bedugni és ingyen jön a Netflix, HBO. Az ilyen hirdetések láttán legtöbbünkben felvillan a piros lámpa, ám sokan azt hiszik, rájuk mosolygott a szerencse és rendelnek. Ha érkezik is valami, abban nincs semmi köszönet.
A csomagküldős csalás offline térben történik, nem kell semmilyen linkre kattintani vagy személyes adatot megadni. Így azok is áldozatául eshetnek, akik egyébként ki tudják szűrni, ha gyanús emailt vagy sms-t kapnak.
Mit tegyünk, hogy ne mi legyünk az átverés következő áldozata?
A legalapvetőbb, hogy mielőtt átvesszük és kifizetjük a csomagot, ellenőrizzük a feladót. Fontos, hogy alaposan megnézzük, mert a Shein helyett a Shien nem a közismert webshop, hanem egy kamu oldal. Bármennyire is siet a futár, ha a cím stimmel, de nem a mi nevünk szerepel a csomagon, akkor kérdezzük meg a velünk egy háztartásban élőket, hogy rendeltek-e valamit online. Végül pedig, ha gyanúsnak véljük a dolgot, dönthetünk úgy, hogy nem vesszük át a küldeményt.
Hová fordulhatunk, ha átverés áldozatává váltunk?
Ha valami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az nem is igaz. Ez csak egy a rendőrség által közölt alapvetések közül. Azt javasolják, ha valaki úgy látja, minden óvintézkedése ellenére becsapták, megkárosították, tegyen feljelentést a lakhely szerinti illetékes rendőrkapitányságon, de bejelentést tehet személyesen is bármely rendőri szervnél vagy telefonon, a 112-es segélyhívószámon.
A bankok is fel vannak készülve a csalási ügyek kezelésére, ezért mindenképpen érdemes jelezni feléjük, ha bajba kerültünk, mert arra is van esély, hogy az átadott adatok ismeretében a számlavezető pénzintézet visszahívást indíthat a leemelt összegre a tétel könyvelését követően.
A Magyar Posta is azt javasolja az ügyfeleinek, hogy ha csalók áldozata lett valaki és kár érte, tegyen rendőrségi feljelentést.
Megkeresésünkre a GLS Hungary is azt az információt adta, hogy ha nem tudjuk elérni a csomag feladóját, akkor forduljunk a rendőrséghez, ugyanis a hatóságnak van lehetősége arra, hogy megállítsa a tranzakciót és visszakapjuk a pénzünket vagy legalább egy részét.