A 2022-ben elindult pedagógusbér-emelés folytatódik, és 2025-re az átlagos tanári fizetés eléri a 844 ezer forintot (2 086 eurót) – jelentette be Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelésért felelős helyettes államtitkára Budapesten.
A béremelést magyar és unós forrásokból fedezik: az emelés 10 százalékát EU-s források biztosítják, míg a fennmaradó 90 százalékot a magyar kormány finanszírozza. Erre a célra idén 339 milliárd forintot (837,8 millió eurót) különítettek el.
Jelentős felfutás a pedagógusképzésben
A helyettes államtitkár kiemelte, hogy 2025-ben az egyetemi diplomások átlagfizetése 653 ezer forint (1 613 euró), míg az igazgatók bére eléri az 1,7 millió forintot (4 200 euró). Azok a tanárok, akik hátrányos helyzetű településeken vagy hátrányos helyzetű diákokkal dolgoznak, további 20%-os béremelést kaptak, míg a hiányszakmákban tanító pedagógusok fizetése 7%-kal nőtt.
Az eredmények már láthatóak
Balatoni hangsúlyozta, hogy a korábbi rendszertől eltérően a pedagógusok bére már nem csupán a szolgálati idő alapján nő, hanem a teljesítményük is meghatározó szerepet kap a fizetésemelésben. A reformok hatására egyre több fiatal választja a pedagógusi pályát, 2022-höz képest megháromszorozódott a pedagógusképzésre jelentkezők száma. Tavaly 15 ezren kezdtek tanárképzést Magyarországon.
A pedagógusok szerint kifizetődőbb lett a tanítás
Gabriella Hajnal, a Klebelsberg Központ elnöke rámutatott, hogy a pedagógusbérek emelkedése soha nem látott mértéket öltött.
„2020-hoz képest egy gyakornok tanár fizetése ötszörösére nőtt, a mesterpedagógusok bére pedig már meghaladja az egymillió forintot. Egyes iskolákban, ahol sok hátrányos helyzetű diákot oktatnak, az átlagos fizetés eléri a 900 ezer forintot” – mondta Hajnal.
Péter Horváth, a Nemzeti Pedagóguskamara elnöke szerint az új bérrendszer „kiszámíthatóbb és vonzóbb,” mint a korábbi, amely a minimálbérhez volt kötve. Horváth szerint az emelés hatására több friss diplomás választhatja a pedagógusi hivatást, csökkenhet a pályaelhagyás, és javulhat az iskolai közeg.