Felmerült az ötlet, hogy az új KRESZ-szabályok bevezetésével bizonyos autópálya-szakaszokon akár 140-150 km/órás sebesség is engedélyezett lehet. A környező országokban már történt hasonló reform, és Magyarország is fontolgatja a sebességhatár emelését.
Európai trend: egyre magasabb sebességhatárok
Az osztrák hatóságok már döntést hoztak arról, hogy bizonyos autópálya-szakaszokon 150 km/órára növeljék a maximális sebességet. Elsőként az A1-es autópálya két kijelölt szakaszán vezetik be az új szabályozást:
- Felső-Ausztriában a Haid és Sattledt közötti 20 kilométeres szakaszon,
- Alsó-Ausztriában a Melk és Oed közötti 45 kilométeres szakaszon.
Bár a közlekedési szakemberek egy része támogatja az intézkedést, a környezetvédők szerint a gyorshajtás növelheti a szén-dioxid-kibocsátást és a balesetek kockázatát. Az Osztrák Közlekedési Klub szerint a nitrogén-oxid kibocsátása akár 44 százalékkal is nőhet.
Hollandiában a nyári időszakban néhány autópálya-szakaszon a 100 km/órás határt 130 km/órára emelik, míg Csehország 2025 nyarától 130 km/óráról 150 km/órára növeli a sebességlimitet.
Magyarország is változtatna
Az európai változások figyelembevételével Magyarországon is tervezik a sebességhatárok módosítását. A Mandiner szerint az új KRESZ-szabályokat már idén tavasszal bemutathatják, amelyek között szerepel:
- Bizonyos autópálya-szakaszokon a megengedett sebesség 140 km/órára nőhet,
- A minimum sebességhatár sík úton 60 km/óráról 70 km/órára emelkedhet.
Kerékgyártó János, közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár elmondta, hogy az új KRESZ célja a forgalom biztonságának növelése anélkül, hogy csökkenne az autópályák áteresztőképessége.
Mit gondolnak az autósok?
A tervezet komoly vitát váltott ki, hiszen sokan üdvözlik a gyorsabb közlekedés lehetőségét, míg mások szerint a nagyobb sebesség magasabb kockázatot jelent a közlekedésbiztonságra nézve.
Ön támogatná a 150 km/órás sebességhatárt? Szavazzon!