2025-ben búcsúzunk az Ügyfélkaputól – jöhet az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program
Az eddig megszokott online ügyintézési felület, az Ügyfélkapu 2025 januárjától megszűnik, helyette pedig az Új Ügyfélkapu+, illetve a Digitális Állampolgárság Program nyújt majd segítséget a magyar állampolgárok számára. Bár az online ügyintézés továbbra is elérhető marad, a változások sokak számára okoznak bizonytalanságot, főleg az adatbiztonság kérdése miatt.
Üdvözöljük az Új Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program támogatóit!
Az aktuális Ügyfélkapu hosszú ideje az online ügyintézés alapját képezi, melynek egyszerűsített rendszeréhez a felhasználók hozzászoktak. A személyes ügyintézés lehetősége pedig biztonságérzettel töltötte el őket. Az új rendszer 2025 januárjától új bejelentkezési lehetőségekkel találkozhatunk: az Új Ügyfélkapu+ használja a kétfaktoros hitelesítést, a Digitális Állampolgárság Program pedig segítséget nyújt a digitalizáció területén, egységes felületen összehozva az ügyintézést.
Ugyanakkor az új belépési rendszerek kényelmesebb és gyorsabb ügyintézést ígérnek, a különböző médiacsatornákon fellelhető félrevezető információk által okozott bizonytalanság továbbra is jelen van.
Adatbiztonsági kérdések és a személyes ügyintézés igénye
A digitális tér egységessé tételének elképzelése számtalan adatbiztonsági kérdést vet fel. Sok felhasználó aggodalmát fejezte ki, hogy az új rendszer bizonytalanabb lehet az adatbiztonság szempontjából, aminez hatására élénkülhet a személyes ügyintézés iránti igény, a DÁP felületén történő ügyintézés helyett.
Ezen félelmek és kétségek csaknem kivétel nélkül a Digitális Állampolgárság Program újdonságán és ismeretlenségén alapulnak, sokan ugyanis úgy vélik, hogy az online térben való átfogó adatkezelés veszélyeket rejt.
Megbízható lesz-e az új rendszer?
Az Új Ügyfélkapu+ és a DÁP bevezetése végett, a felhasználók két biztonságot garantáló lehetőség között dönthetnek. Az Új Ügyfélkapu+ a kétfaktoros hitelesítést alkalmazza egyfejlettebb formában, míg a DÁP alkalmazás a digitális ügyintézés központi platformjaként szolgál, melyhez előzetes regisztráció szükséges.
A felhasználók ezáltal minden, az államigazgatási ügyintézéssel kapcsolatos adatukat és szolgáltatásaikat egyetlen platformon érik el. Fontos hangsúlyozni, hogy a megújult bejelentkezési rendszerek továbbra is betartják az adatvédelmi előírásokat, viszont a felhasználók a változások előtt részletekben tájékozódhatnak, és technikai támogatást is kapnak.
Összefoglalva az Ügyfélkapu megszűnése nem jelent végét az online ügyintézésnek, hanem annak modernizációját, új és biztonságosabb keretben. Az új rendszerek megismerése és a felhasználók tájékoztatása azonban kritikus fontosságú lesz a problémamentes átálláshoz.