Átfogó változások jöhetnek a közlekedési szabályokban
A gyalogosokra, kerékpárosokra, elektromos rollerekre, autósokra és tanulóvezetőkre vonatkozó KRESZ-szabályok jelentős változás előtt állnak egy új kormányzati munkaanyag szerint. A tervezet célja egy könnyebben érthető, naprakész szabályrendszer létrehozása, amely alkalmazkodik a mai közlekedési szokásokhoz.
Gyalogosok és kerékpárosok – szigorítás és új szabályok
- Mobilhasználat tiltása: Gyalogosként az úttesten és vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni vagy figyelemelterelő tevékenységet végezni.
- Bukósisak kötelezővé tétele: 14 éves kor alatt kötelezővé tennék a bukósisak viselését kerékpározás közben.
- Kerékpáros sebességhatárok: Járdán és gyalogos övezetben 10 km/óra, vegyes használatú szakaszokon 25 km/óra lenne a maximális sebesség.
Autósokra vonatkozó változások
- Sebességhatárok módosítása:
- Autóutakon 110 km/óra helyett 120 km/óra lehetne a sebességhatár.
- Autópályák egyes szakaszain 140 km/órás gyors szakaszokat jelölhetnek ki.
- Teherautók, buszok, utánfutós járművek lakott területen kívül 90 km/órával haladhatnának.
- Cipzárelv hivatalossá tétele: Az egyesített sávoknál az egyenesen haladóknak bizonyos esetekben be kellene engedniük a megszűnő sávból érkezőket.
- Nappali menetfény és tompított fényszóró: Kötelező lenne lakott területen is, ha az autón nincs nappali menetfény.
Tanulóvezetők és vezetési szabályok
- Szimulátoros oktatás bevezetése: A kötelező 29 gyakorlati órából akár hatot szimulátoron lehetne teljesíteni.
- Családtagi oktatás engedélyezése: Tanulók hozzátartozó segítségével is gyakorolhatnának, de csak a kötelező óraszám teljesítése után.
Elektromos rollerek és mikromobilitás
- Sebességhatárok: Kis teljesítményű rollerek max. 25 km/órával mehetnének, erősebbek a segédmotorok szabályai alá esnének (45 km/óra limit).
- Biztosítás és védőfelszerelés: Biztosítási kötelezettség és sisakviselés előírása a nagyobb teljesítményű rollerek számára.
Új közlekedési táblák és jelzések
- „Puszi és haladj” tábla rövid megállásokra.
- Kibocsátásmentes járművekre vonatkozó táblák.
- Új zónák kijelölése: Suli/ovi övezetek, alacsony kibocsátású övezetek.
Az új KRESZ tervezetének véglegesítése még folyamatban van, de a javaslatok jelentős változásokat hozhatnak a magyar közlekedésben.